Hoe bereik je een samenleving waarin iedereen kan en wil blijven leren; dat was de vraag waarmee we deze keer aan de slag gingen. In workshops werd de vraag vanuit drie verschillende invalshoeken, voortkomend uit de voorafgaande drie bijeenkomsten, benaderd: arbeidsmarktregio, verandermensen, en leercultuur.
Workshop Arbeidsmarktregio Achterhoek – één ecosysteem voor leren en werken
Petra Helming (programmacoördinator Arbeidsmarkt) en Mieke van Aspert (manager Werkcentrum Achterhoek) lieten zien dat de Arbeidsmarktregio Achterhoek en het Werkcentrum Achterhoek de spil vormen in de regionale samenwerking tussen gemeenten, UWV, onderwijs, werkgevers en vakbonden. Het doel is om in de regio een ecosysteem te vormen voor leren, werken en ontwikkelen. Werkenden, werkzoekenden en werkgevers kunnen met alle vragen over werk, scholing en loopbaan terecht bij het Werkcentrum. De samenwerkende partners zien leven lang ontwikkelen expliciet als een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Daarmee levert het Werkcentrum een belangrijke bijdrage aan het toekomstbestendig maken van de Achterhoekse arbeidsmarkt.
Workshop Graafschap College Werkt – de verandermens in de praktijk
In deze workshop, geleid door Tekla van Marle (sectordirecteur Graafschap College), ging het over het stimuleren van leren en ontwikkelen op de werkvloer. In de interactieve sessies merkten deelnemers onder meer op dat hierbij bewustwording belangrijk is, net als het werken met laagdrempelige leervormen (deelcertificaten, modulair leren) en duidelijke communicatie. Benadrukt werd dat leven lang ontwikkelen al op de basisschool begint en dat daar dus ook al aandacht voor werk en beroep zou moeten zijn. Verder werd benoemd dat de ketenbenadering (po-vo-mbo-bedrijfsleven) versterkt moet worden, net als de samenhang en afstemming tussen verschillende initiatieven in de regio.
Workshop Te Kloeze Riooltechniek – leercultuur in de praktijk
Bedrijfsleiders Vincent Nibbeling en Erik Wissink van Te Kloeze lieten zien hoe je als bedrijf leren en ontwikkelen concreet kunt vormgeven:
- Open werving, ook voor zij-instromers
- Intern leerprogramma (“Rioloog in 100 dagen”), leren is onderdeel van werk
- Samenwerking met partners in de regio, zoals technische opleidingscentra
- Duidelijke communicatie, zodat over en weer wensen en verwachtingen duidelijk zijn
- Ontwikkelgesprekken en ruimte om fouten te maken
- Betrokkenheid en ondersteuning vanuit de leiding, bijvoorbeeld door extra voorzieningen
- Een cultuur van vertrouwen leidt tot lage uitstroom en laag verzuim.
De onderneming werkt met een leercultuurcoach en zet in op digitalisering van leren via apps en praktijkvideo’s.
Conclusie en aanbeveling na vier themabijeenkomsten
De regio heeft veel energie en initiatieven, maar mist nog een ecosysteem waarin leren en ontwikkelen vanzelfsprekend en toegankelijk zijn voor iedereen. Een duidelijke samenhang in de aanpak is belangrijk om mensen en organisaties te faciliteren om mee te veranderen in een veranderende arbeidsmarkt en om goede voorbeelden te delen en structureel te borgen. Verlies echter niet het menselijk perspectief uit het oog (motivatie, leerbereidheid, bedrijfscultuur). Met een goede balans tussen structuur en praktijk vinden we in de Achterhoek de juiste koers richting de toekomst.