Onderzoek en innovatie

Twee Comeniusbeurzen toegekend aan het Graafschap College

Het Graafschap College heeft twee Comeniusbeurzen ontvangen voor onderwijsvernieuwing. Deze beurzen maken deel uit van het landelijke Comeniusprogramma, dat docenten in het mbo, hbo en wo ondersteunt bij het uitvoeren van vernieuwende onderwijsprojecten. Van de zeventien Teaching Fellows mbo-beurzen die dit jaar zijn toegekend, zijn er twee voor het Graafschap College. Een bijzondere erkenning voor de projecten van onze collega’s Bart Rhebergen en Jeroen de Graauw!

Over het Comeniusprogramma

Het Comeniusprogramma biedt docenten de kans om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Met een Comeniusbeurs krijgen zij ruimte om projecten te ontwikkelen die bijdragen aan toekomstbestendig en praktijkgericht onderwijs. Het programma wordt gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).

Een DroneLab vanuit Smart Building en Serious Game voor de zorg 

Bart Rhebergen (docent Bouwkunde en coördinator Onderwijs & Innovatie) en Jeroen de Graauw (docent Gezondheidszorg & Welzijn en docent-onderzoeker Serious Gaming) gaan de komende twee jaar aan de slag met deze projecten:   
 

  • DroneLab – Bart Rhebergen

    Binnen de opleiding Smart Building ontwikkelt Bart een DroneLab: een leeromgeving waarin studenten praktijkervaring opdoen met drone-technologie. Het lab verbindt opleidingen zoals techniek, logistiek, media en IT, en stimuleert samenwerking met bedrijven en andere onderwijsinstellingen. Studenten onderzoeken toepassingen van drones en leren over veiligheid, regelgeving en maatschappelijke impact. Het DroneLab brengt theorie en praktijk samen en bereidt mbo-studenten voor op technologische ontwikkelingen in hun vakgebied. Lees hier meer over het project.

  • Serious Game voor de zorg (Care Continuum) – Jeroen de Graauw   

    Jeroen ontwerpt in co-creatie met studenten, docenten, Mediaheads, MBO Amersfoort en ROC van Twente een Serious Game die de kloof tussen theorie en praktijk overbrugt. Studenten Verzorgende-IG en Verpleegkunde doorlopen in een digitale leeromgeving realistische zorgscenario’s. Hierin komen zij in aanraking met verschillende complexiteit en dynamiek van zorg, oefenen ze met klinisch redeneren en passen ze kennis toe. De game helpt studenten zich in een veilige omgeving beter voor te bereiden op hun toekomstige rol in de zorg. Lees hier meer over het project. 

Beide docenten maken nu deel uit van het landelijke ComeniusNetwerk, samen met andere ontvangers van een Comeniusbeurs. Binnen dit netwerk draait het om kennisdeling en samenwerking, zodat alle onderwijsinstellingen kunnen profiteren van de inzichten en ervaringen die uit de projecten voortkomen.

Meer weten of kennis uitwisselen? Stuur dan een mail naar Bart Rhebergen (b.rhebergen@graafschapcollege.nl) of Jeroen de Graauw (j.degraauw@graafschapcollege.nl)