Vorm van onderwijs
Onderwijs wordt steeds flexibeler en praktijkgerichter. Denk aan korte, modulaire leertrajecten op maat, leren op de werkplek en hybride docenten die onderwijs en praktijk verbinden. Ook informele leertrajecten en kennisuitwisseling tussen bedrijven nemen toe.
Doel van onderwijs
De focus verschuift van diploma’s naar vaardigheden en inzetbaarheid. Leren draait om persoonlijke groei, erkenning van wat iemand al kan en het vergroten van loopbaanperspectief. Leven Lang Ontwikkelen wordt steeds meer onderdeel van het dagelijks werk.
Condities voor onderwijs
Voor de ontwikkeling en opschaling van onderwijs zijn verschillende randvoorwaarden van belang: tijd, geld, minder regels en snellere processen, een gedeelde motivatie om te blijven leren, en samenwerking tussen onderwijs, overheid en ondernemers. Alleen in een sterke leercultuur kan innovatie groeien.
Regie op Leven Lang Ontwikkelen
Om Leven Lang Ontwikkelen duurzaam te verankeren is een centrale, gecoördineerde aanpak nodig. In de Achterhoek werken we aan het zichtbaar en toegankelijk maken van alle LLO-activiteiten in de regio, promoten de 8RHK Ambassadeurs Leven Lang Ontwikkelen, en vormt het Regionaal Werkcentrum een centrale plek voor arbeidsmarktontwikkeling en scholing.
Conclusie
De Achterhoek heeft al een stevige basis voor de toekomst gelegd. De wil om samen te werken aan leren, ontwikkelen en toekomstbestendige werkgelegenheid is duidelijk aanwezig – een belangrijke stap richting het nieuwe normaal.